Licht op wensen

Pippi ontmoeten, in een helikopter of een hele dag prinses zijn.
In deze workshop komen de kinderen voor de dag met hun grootste wens.
Ze beelden die in groepjes uit door middel van een schimmenspel. Van elk schimmenspel wordt een filmpje gemaakt en alle filmpjes samen worden gemonteerd tot een echte film.

Extra mogelijkheid: Een bioscoop waarbij de premiere van alle filmpjes in het groot is te bekijken en waarbij de kinderen de kaartjes verkopen.

Zeer geschikt om geld in te zamelen voor bijv. ‘Stichting doe een wens’

(Vanaf groep 3)








Licht op herinneringen

‘Ik zag voor het eerst wasberen. Dat zijn mijn lievelingsdieren.’
‘Er stonden bomen. Er was prikkeldraad.’

Herinneringen heeft iedereen, maar geen een is gelijk. De kinderen maken een schimmenspel van hun herinneringen en delen die met elkaar. In de workshop komen de kleine, onbeduidend lijkende, geschiedenissen van kinderen in het licht. Het zijn unieke en eigen herinneringen die niet verloren mogen gaan. Het licht gaat weliswaar weer uit, de schaduw verdwijnt, maar de herinnering neem je mee in je geheugen.

Een workshop gebaseerd op het werk en de gedachtengang van de Franse kunstenaar Christian Boltanski die wil dat wij al deze herinneringen bewaren en ten toon stellen.

(vanaf groep 4)






Dit ben ik!

De kinderen worden vooraf gefotografeerd en krijgen hun foto.
Ze mogen zichzelf nu helemaal anders maken.
Wie wil je graag zijn of wat wil je later worden?

(Vanaf groep 1)






Je eerste letter

In de kring praten we over het boek ‘Letterdromen met Do’ van Harriët van Reek. Welke letters kennen de kinderen al? Welke kleur krijgen we als we rood en geel mengen? Met krijt maken de kinderen de beginletter van hun naam. Daarna geeft ieder kind zijn eigen invulling aan de achtergrond.

(Voor groep 1 en 2)








Zinnen verzinnen

‘De dikke dame danst in de badkamer’
Hoe kan je het woord dikke nog dikker laten lijken?
Hoe kun je letters laten dansen?

De kinderen ontwerpen zelf letters en gebruiken letterstempels voor het op het vel plaatsen van hun zelfgemaakte zin.

Een extra mogelijkheid is het laten inbinden van de pagina’s zodat er een klassikaal boek ontstaat.

(vanaf gr.3-afgestemd op het niveau van het leerjaar)







Mijn koffer

In samenwerking met zangeres Judith Woudstra, worden de kinderen met hun koffer meegenomen op avontuur langs verschillende kunstdisciplines.

Door middel van een bijzondere introductie laten ze zien en horen wat er gebeurt als ze op elkaar reageren. Daarna gaan de leerlingen zelf op avontuur met hun koffer. Door middel van prikkelende opdrachten experimenteren ze met hun stem en beeldende materialen. Hoe klinkt bijvoorbeeld een veer, een pijpenrager, of een dot schapenwol? Welke kleur geef je die toon?

In mijn koffer komt alles samen. Variërend van een partituur, tot een wensenkoffer of een poppentheaterkoffer. Zo wordt de unieke ontdekking van ieder kind verbeeld in kleur, materiaal en klanken.

Een multidisciplinair project waarin kinderen op een bijzondere manier uitdrukking geven aan hun identiteit.

Het project ‘mijn koffer’ bestaat uit drie workshops van 1,5 uur.

Project op aanvraag per bouw of voor de hele school.






Harig beest

Geïnspireerd op het werk van de kunstenaar Alberto Giacometti, die beelden maakte van fragiele mens en dierfiguren maken de kinderen hun eigen dier.

De kinderen maken de vormen met ijzerdraad. Giacometti werkte met brons, de kinderen kleden de dieren aan met kunstbont. Daarna is er een mogelijkheid tot een expositie van alle dieren.






Monsters maken

Het boek ‘Max en de Maximonsters’ van Maurice Sendak wordt voorgelezen en de tekeningen uit het boek worden besproken. Ook worden er meer voorbeelden van monsters aan de kinderen getoond.

Monsters zijn niet alleen gevaarlijk, er zijn ook hele lieve monsters, of monsters die verlegen zijn,
bang of heel erg grappig.

De kinderen ontwerpen en schetsen hun eigen monster om het daarna kleur te geven en mogen het aankleden met stukjes kunstbont.







Pop-up!

De kinderen maken een boek van 1 bladzijde. Als je het boek opent schiet er iets naar voren.
De kinderen maken een kaft met een titel en de illustrator zijn ze natuurlijk zelf.